Who is Moo?

Află singur! Ia loc şi hai să stăm de vorbă...

17.12.10

O calatorie printre amintiri

Publicat de MG |

Voi aveti amintiri?

Eu, de exemplu, imi amintesc ca acum cativa ani am vazut "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii" ( http://www.sfarsitullumii.ro/) , un film despre revolutie, fara revolutie. Spre deosebire de celelalte zeci de filme despre revolutie care s-au facut si care probabil se vor mai face (sper ca nu foarte multe), acest film aduce o noua abordare asupra revolutiei din '89; o abordare din punct de vedere sociologic, o abordare cu mult umor si dramatism, dar fara violenta si cruzime, elemente des intalnite in alte filme despre revolutie. Acest film prezinta ceea ce era cu adevarat important pentru niste copii, pentru o adolescenta, pentru o familie. Ce era cu adevarat important pentru ei? Bucuria de a trai si dragostea care unea oamenii, in mod paradoxal pentru o societate care traia mereu cu frica abuzurilor si a insecuritatii asigurata de securitate. Cristian Tudor Popescu afirma dupa ce a vizionat acest film ca "Sub rafalele de nostalgie ale acestui film emotionant mi-am amintit ce mult l-am urat si ce mult ne-am iubit."

Si pentru ca acum fix 21 de ani incepea revolutia, tin sa aduc un omagiu celor care au murit in timp ce eu ma nasteam, pentru ca eu sa ma nasc liber. Sper ca melodia aceasta sa va aminteasca cine suntem, ce suntem si cat de mult conteaza sa ne iubim tara si sa ne iubim intre noi.



Dar nu despre film as vrea sa discutam ci despre amintiri.
V-am amintit despre film dintr-un motiv foarte simplu. Au pe site o rubrica foarte draguta "O calatorie printre amintiri", pe care mi-am permis sa o folosesc si eu drept titlu pentru acest articol (sper sa nu le fie cu suparare). In aceasta rubrica au publicat o serie de fotografii cu "amintiri" din perioada comunista, selectate de pe site-ul http://www.latrecut.ro.
Si m-au intrigat aceste poze.

M-a intrigat si mai mult faptul ca mergand zilele trecute la Carturesti si rasfoind cateva albume de genul "Istoria......a ceva romanesc", am constatat ca, in raport cu perioada comunista, perioadei de dupa '89 i-au fost alocate doar cateva pagini. Si a trecut aproape un sfert de secol de atunci. Chiar poti sa pui toate lucrurile importante care s-au intamplat in 21 de ani, in 2-3 pagini?

Dar ceea ce m-a determinat sa scriu un articol despre amintiri este mentalitatea unor oameni mai in varsta care sunt de parere ca generatia 89' nu are amintiri, ca viata inainte de revolutie era extrem de activa, iar acum a devenit monotona, formalizata si plina de rutina. Le dau dreptate intr-o oarecare masura. Dar nu numai datorita faptului ca am constientizat si eu schimbarea clara a societatii si toate aspectele negative de acum cu care ei ne dau peste nas. Cred fiecare om isi aminteste cu nostalgie de tinerete, de copilarie si fiecare ar gandi la fel despre generatiile urmatoare.
Recunosc ca si eu sunt un pic rautacios cand ma gandesc ca generatiile nascute dupa anul 2000 nu au foarte multe amintiri pentru ca intreaga lor copilarie se invarte in jurul computerului personal si a mariei sale internetul. Nu cred ca am cititori nascuti dupa anul 2000, dar poate peste cativa ani cand vor face sapaturi arheologice in internet, copiii de azi ma vor contrazice cu amintirile lor din mileniul 3.
Pana atunci, eu revin la "rafuiala" mea cu generatia comunista. Spre deosebire de generatia 2000, eu cred ca noi, cei nascuti in 89 si la inceputul anilor 90 avem o multime de amintiri extraordinare. Am trait o perioada unica. O perioada de tranzitie care nu seamana cu nicio alta perioada din istoria Romaniei. O perioada despre care se pot scrie mai mult de 2 pagini.

De aceea va lansez o intrebare. Voi ce amintiri aveti?

Dupa 21 de ani de existenta + cateva ore, eu imi amintesc urmatoarele:

• Cand stateam de dimineata pana seara afara, in fata blocului, in curtea scolii, pe scara blocului cu cilalti copii si jucam tot felul de jocuri. Cel mai drag tuturor era de-a v-ati ascuns (sau "ascunselea") pe care l-as mai juca si acum cu placere. Mai erau jocuri ca Flori, Fete sau Baieti...si nu mai stiu cum mai era, sau Tara tara vrem ostasi, Sotron, "Prinselea" pe tot felul de criterii, De-a...(scoala, doctorul, mama si tata) etc.

• Nu existau decat foarte putine telefoane mobile in Romania si in special in business. Nici nu putea fi vorba ca un copil sa aiba telefon mobil. De aceea fiecare aveam telefoane mobile de jucarie, cu o voce enervanta de operatoare, cu care ne stresam parintii.

• La inceput existau doar jocurile electronice acelea de mari dimensiuni, care mergeau cu fise.
• Primul joc electronic "personal" pe care l-am avut a fost Tetris.
• Apoi au aparut jocurile "pe televizor" Nitendo si Terminator...si implicit memorabilul Mario si ratele enervante pe care trebuia sa le impusti. Acea versiune de Nitendo mi se pare ca era mult mai draguta decat noul Wii.

• Tot cam prin aceeasi perioada mi-am cumparat primul Walkman cu caseta. Era pentru prima data cand oamenii puteau sa isi ia muzica preferata oriunde cu ei, fara sa care casetofonul pe umar :) Pana atunci imi placea sa ascult povesti la pick-up, povesti imprimate pe discuri de vinil.

• Tin minte ca toti baietii ne cumparam de la Bubico (brand care a devenit sinonim cu notiunea de librarie) jocuri Lego si masinute mici de tabla.

• Imi mai amintesc ca aveam un proiector cu diapozitive si ca imi proiectam pe peretele din sufragerie povesti cu Scufita rosie, Capra cu 3 iezi, Cuore inima de copil etc.

• Imi amintesc primul Happy Meal la Mc Donald's, cand abia aparuse in Romania.

• Tot atunci erau diferite albume cu imagini autocolante cu fotbalisti, personaje din desene animate sau din filmele Disney pe care ori le cumparam de la librarie, ori faceau parte din promovarea unor produse pentru copii. Tin minte ca fiecare aveam cateva zeci de dubluri si faceam schimb intre noi.

• La scoala era foarte interesant... Pana in clasa a V-a am am avut uniforma bleumarin si camasa in patratele, iar fetele aveau sarafan si pampoane. La orele de lucru manual, fetele faceau croitorie, iar baietii si croitorie si traforaj. Trebuia sa impletim, sa crosatam, sa facem tot felul de modele... Si...invatatori dadeau cu linia la palma :)

• Pe strazi erau numai Dacii si Aro si razlet cate un Cielo.

• Exista o porcarie de suc concentrat la pliculet care se combina cu sifon si care era preferatul copiilor.

• Balerinele de portelan si pestele de sticla de pe televizor, neaparat cu un mileu crosetat sub el.

• Nu existau retele sociale. In schimb, toate fetele aveau oracole, un fel de Facebook in format fizic, pe care le personalizau intr-un mod cat mai frumos si original, in care isi lasau comentarii una alteia si pe care din cand in cand le mai completau si baietii. Era mare tragedie cand te prindea un profesor cu oracolul la scoala. Sa mai interzica cineva Facebook-ul acum...Ar fi de neconceput.

• Generatia de aur din fotbal si cea din gimnastica: Lavinia Milosovici, Simona Amanar, Maria Olaru se bateau cu Svetlana Khorkina pentru aur la olimpiade. Eram indragostit de Lavinia.

• Iernile erau mai friguroase, mai lungi, ningea mai mult, se formau troiene de peste 2 metrii si ne dedeam cu sania

• Povestile din diminetile de weekend de la Radio Romania Actualitati.

• Desene animate:
1. Sailor Moon
2. Testoasele ninja
3. Dragon Ball
4. Viata cu Louie
5. 101 dalmatieni
6. Desenele de la Walt Disney care se dadeau duminica dimineata pe TVR 1

• Emisiuni:
1. Tip Top Minitop
2. Abracadabra, cand era Dana Rogoz Abramburica
3. Pretul corect
4. Stii si castigi cu Mihai Calin
5. Tele euro bingo cu Brenciu
6. Kiki Riki Miki, cand era Jojo mica
7. Scoala vedetelor, cu Calin Goia, Geambasu, Nadine si ceilalti...
8. Teleenciclopedia prezentata de Florian Pitis

• Trupe care au fost in topuri atunci si nu mai exista deloc:
1. Vama
2. Gaz pe foc
3. Genius
4. Non Stop
5. AXXA
6. Body & Soul
7. Andre
8. Angels
9. Valahia
10. Blondy
11. N&D
12. 3 Sud Est
13. Animal X

VOI CE AMINTIRI AVETI?

3 comentarii:

Anonim spunea...

Micul jurnal secret,care acum s-a transformat in blog,iar rasfoirea lui tine de conexiunea la internet si nu de pagini tiparite cu zeci de amintiri.:)

Lulu spunea...

"Exista o porcarie de suc concentrat la pliculet care se combina cu sifon si care era preferatul copiilor."
ha..cand eram mica tata mereu ma trimitea sa iau sifoane si sirop, acel suc concentrat.ce frumos...
...mi amintesc...and ieseam in parc si ma jucam cu "bumerangul, saream coarda, ma urcam intr un dud si coboram de acolo mov din cap pana in picioare...si adunam toate frunzele dupa jos si ma credeam bucatareasa si faceam mancare..sau joaca "de.a magazinul"....
si traiam in lumea mea si era asa minunat...
Tin minte ca pe la 7 ani ma credeam mare regizor , scenarist si actrita:))....si am scris un scenariu, un fel de film "scooby doo"...si chemam tot felul de copii la casting..

ahh! Ma cuprinde melancolia.

Bianca spunea...

Just for the fun of it:

http://www.facebook.com/Generatia.Cu.Cheia.La.Gat

http://www.facebook.com/pages/Pufarine/336648368001

:)

Trimiteți un comentariu

Subscribe